ژن Pten، افزایش عمر ، کاهش وزن در موشها

بر اساس گزارشی که در مجله ی (7,March,2012)cell Metabolismبه چاپ رسید، موشهایی که دارای چندین کپی اضافه از ژن ضد سرطان Ptenهستند دارای عمر طولانی تر، مقاوم در برابر سرطان و دارای چربی قهوه ای فعال بیشتری هستند.

Ana Ortega Molina از مرکز ملی تحقیقات سرطان اسپانیا در مادرید و همکارانش به نقش ژن Ptenدر موشهایی که چندین کپی اضافه تر (با دستکاری ژنتیکی) دارند ، اشاره می کنند. آنها می گویند: ژن Ptenبا یکی از مسیرهای (phosphatidylinositol 3- kinase type I)PI3Kکه در روند پیری کرم ها و حشرات نقش دارد بصورت متقابل وارد عمل می شود (بر خلاف روند پیری).

محققین دریافتند که این موشها در برابر سرطان محافظت شده و زندگی به مراتب طولانی تری دارند، البته افزایش سن این موشها مستقل از حفاظت آنها در برابر سرطان است . این موشها علیرغم تغدیه ی پرچرب به انسولین مقاوم نمی شوند، وزن کمتری داشته و مصرف انرژی در آنها افزایش می یابد.

 این موشها در برابر عوامل بیماریزای متابولیکی محافظت می شوند به علاوه بافت چربی قهوه ای در این موشها بسیار فعال است. افزایش مصرف انرژی و فعال بودن بیش از حد بافت چربی قهوه ای در این دسته از موشها بوسیله ی ممانعت کننده ی مصنوعی مسیر PI3Kنیز القا می شود.

نتایج این تحقیقات این مسئله که Ptenدر فعال سازی مصرف انرژی ، کاهش تجمع چربی و کاهش آسیب های مرتبط با آن نقش دارد را به اثبات می رساند.

منبع: www. physiciansbriefing.com